Mereka menjawab: "Kami menyembah berhala-berhala, maka (kerana memuliakannya) kami berkekalan menyembahnya".
They said : We worship idols , and are ever devoted unto them .
他们说:“我们崇拜偶像,我们一直是虔诚的。”
Makkiyah · 227 ayat
Penyair
Mereka menjawab: "Kami menyembah berhala-berhala, maka (kerana memuliakannya) kami berkekalan menyembahnya".
They said : We worship idols , and are ever devoted unto them .
他们说:“我们崇拜偶像,我们一直是虔诚的。”
Nabi Ibrahim bertanya: "Adakah berhala-berhala itu mendengar kamu semasa kamu menyerunya?
He said : Do they hear you when ye cry?
他说:“你们祈祷的时候,他们能听见吗?
"Atau mereka dapat memberikan sesuatu yang ada manfaatnya kepada kamu ataupun menimpakan sesuatu bahaya?"
Or do they benefit or harm you?
他们能降福于你们或降祸于你们吗?”
Mereka menjawab: "(Tidak satupun!) Bahkan kami dapati datuk nenek kami berbuat demikian".
They said : Nay , but we found our fathers acting on this use .
他们说:“不然,我们曾发现我们的祖先是那样做的。”
Nabi Ibrahim berkata: "Sudahkah kamu berfikir sehingga nampak gunanya benda-benda yang kamu sembah itu? -
He said : See now that which ye worship ,
他说:“你们告诉我吧!你们所崇拜的是什么?
"(Yang sekian lama disembah oleh) kamu dan datuk nenek kamu yang dahulu?
Ye and your forefathers!
你们最古的祖先崇拜的是什么?
"(Aku bertanya demikian) kerana sesungguhnya berhala-berhala itu ialah musuhKu, (aku tidak menyembah) melainkan Allah Tuhan sekalian alam;
Lo! they are ( all ) an enemy unto me , save the Lord of the Worlds .
他们确是我的仇敌,惟全世界的主则不然。
"Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dia lah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku;
Who created me , and He doth guide me ,
他是创造我,然后引导我的。
"Dan Tuhan yang Dia lah jua memberiku makan dan memberi minum,
And Who feedeth me and watereth me .
他是供我食,供我饮的。
"Dan apabila aku sakit, maka Dia lah yang menyembuhkan penyakitku;
And when I sicken , then He healeth me ,
我害病时,是他使我痊愈的。