assalamualaikum warahmatullahiwabrakatuh....
apa khabar semua ??? alhamdulillah sihat 2 ya ... haha



hari ini saya akan share satu lagi ilmu yang saya dapat daripada kem baru -baru ni  ...
jika apa yang saya cuba sampaikan ini terdapat kesalahan ... silakan menegur saya agar saya tidak mengulangi kesilapan yang sama ...

 Ilmu Allah itu begitu luas untuk diteroka ..Namun begitu , rasulullah sendiri menggalakkan umatnya menuntut  ilmu sampai bila2 .....dan segala ilmu yang dipelajari jika tidak diamal ..tiada gunanya tetapi jika tidak dikongsi juga tiada gunanya .. oleh itu selamat berkongsi dan beramal .. ..

okeylah , sekarang inikita akan bincangkan  tajuk ini "allah adalah sebaik2 tempat mengadu"

seperti yang kita tahu  la kan ... zaman sekarang ..mesti orang dah faham "what's mean this topic " alright ... saya akan kupaskan satu per satu ..

Semua orang tahu bahawa Allah maha penyayang ... betulkan?? .. kalau tidak , mana mungkin kita masih hidup .. mana mungkin kita hidup bahagia .. mana mungkin kita dapat bernafas sekarang dan masih merasai nikmat iman dan islam dalam kehidupan seharian .. ??? kalau nak cakap pasal nikmat allah yang lain tidak terkira ... kita manusia banyak batasnya .. kerana apa ? kerana Allah sayangkan kita.. jika  ada yang mengatakan bahawa Allah itu tidak sayangkan kita ... ..kita tidak mungkin dapat bernafas lagi . dan sebagainya .. marilah sama2 kita mensyukuri nikmat Allah

seperti firman allah dalam al-quran  yang bermaksud

" sungguh sedikit daripada kalangan hamba-hambaku yang bersyukur "

dan ada lagi allah sebut dalam al-quran yang memberi maksud :

" jika kamu bersyukur di atas nikmat yang diberi ,,pasti akan aku tambahkan lagi ..."

itu adalah antara bukti -bukti bahawa Allah itu maha penyayang ..
apa yang kita nak  semua allah bagi cuma lambat atau cepat ... apa yang terbaik atau tidak untuk kita ..
ayuh saudara sekalian .. kita sama-sama check diri sama ada kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur atau tidak ..

itu baru fasa pertama yang saya ulas sebelum memasuki topik perbincangan di atas ..

okey ,, mari kita masuk fasa kedua , apa kaitannya bersyukur dengan Allah itu tempat kita mengadu segala apa urusan pun? .. jawapan yanga sebenar adalah   jika kira bersyukur dengan segala nikmat allah .. automatik , kita akan directly mengadu pada Allah tanpa ragu-ragu ...

jika tidak percaya , cubalah belajar mensyukuri apa yang kita ada ...
jangan lihat pada orang yang lebih pada kita ..
kita takkan dapat apa- apa  hanya yang dapat dengki .. itu saja..
itu ka yang kita nak dalam hidup kita? tidak mungkin mungkin kita mencari kebahagiaan   .. jika terdapat segala kegelisahan dalam hati . sedangkan bukan bahagia kalau begitu.. itu sebenarnya hanyalah keseronokan dunia itu sahaja.. Hatta , dalam dewan exam sekalipun ,kita sebagai pelajar akan bergantung pada Allah ketika itu ..hanya kerana kita tahu bahawa Allah saja yang boleh bantu kita pun ..tidak ada orang lain  ... itu hanyalah kita tahu tiada orang bantu kita jika kita tahu .. apa yang akan kita lakukan !!
.
jika  kita hanya bergantung padaNya  dengan  kita menggunakan  konsep "af'alul'ibad yang ijbari" ..pasti kita akan kata bahwa segala apa yang kita buat itu beraya hanyalah datang dari diri kita ...apakah itu??..

kenyataan ini tidak akan disokong para salafussoleh ...

kerana   akan ada satu ketika kita akan mengadu pada Allah S.W.T ... pada waktu bila???

sudah pastinya waktu susah ,sukar,sedih.. hati tak tenang ..sakit dan sebagainya ...

oleh sebab itu , Allah turunkan ujian ntuk menguji tahap keimanan seseorang hamba Allah ..

kerana itulah setiap ketika sama ada waktu kita bahagia atau sebaliknya
kerana ujian hanya turun kepada manusia yag Allah kasih sahaja ...oleh itu tunggu apalagi !!!... ngadulah kepada Allah ..

hanya cakap dalam hati ini " ya Allah terima kasih bagi aku bernafas hari ni untuk aku terus berubudiyyah kepada engkau" pun dikira bersyukur ...

ini pun dah cukup .. Allah x minta apa -apa pun pada kita .. kerana apa?? kerana Allah tidak rugi sesen pun ..yang rugi siapa ?? mestilah kita ..kan ??  jadi .. hanya ingat kepada Nya ..itu sudah menjadikan kita sebagai hamba Allah .. jika tidak, kita tidak digelar "hamba Allah"  hanya jika pada hari2 kita cuma sanjungkan artis ...meluahkan segala perasaan pada FB ..paling tidak pun pada GF /BF.... knp x ngadu ja kepada Allah ..knp mesti manusia sekeliling .hanya semata-mata mendapatkan perhatian ..tidakkah Allah memberi perhatian pada kita sepanjang siang dan malam.. meskipun ketika kita tidur sedangkan Allah tidak tidur .....tidakkah itu cukup bagi orang yang ingin menumpang kasih....?? Soal diri anda itu selalu .. adakah apa yang aku buat ini Allah suka ? adakah apa yang aku buat ini mengundang kemurkaan Allah ?? soal setiap hari agar kita tidak terkeluar daripada  landasan yang benar ..
wahai kawan-kawan ..
sampai bila ??.. kita hidup nak bergantung pada kawan2 kita, keluarga kita dan orang yang berada disekeliling kita ...bila pula kita nak bergantung harap pada Allah ..tidakkah hanya ketika di dalam dewan peperiksaaan ... jawapannya tidak .. kawan2 ...

bila2 ..mana2 saja boleh ingat Allah, ngadu pada Allah setiap permasalahan kita kerana Allah maha mengetahui apa jalan keluar yang terbaik untuk kita ..kerana Allah itu pemilik hati manusia , dan Allah tidak pernah berkira dengan kita ..kenapa kita nak berkira pula  ? siapa kita ??tolonglah kawan2 .. mari sama2 kita sedar di mana darjat kita sekarang...
 adakah pangkat mengaburi kita ?
adakah harta mengaburi kita ?
adakah kemewahan dunia sudah mengaburi mata kita
 sehinggakan kita tidak nampak nikmat Allah yang terbentang luas ..
sedangkan rahmat Allah dan maghfirah Allah terbuka seluas-luasnya ..

apalagi yang kita nak dalam hidup ini ?? semuanya ada di depan mata ...tapi ingat jika kita ingat Allah ..Allah akan ingat kita ...jika kita lupa Allah ..Allah akan lupa pada kita .. kasih sayang Allah tidak terbilang pada hamba- hamabaNya. hanyalah bergantung pada hambaNya ...
kerana ada dalam hadis qudsi yang memberi maksud "aku seperti apa yang hambaKu sangkakan ".

Justeru itu, jadikanlah Allah sebagai tempat mengadu dalam apa ju keadaan bukan pada waktu susah jer.. tetapi  pada saat bahagia pun .. ingatlah allah ..jangan adi "hamba Ramadhan "...
 Akan tetapi   ada satu ketika Allah akan hadirkan rasa susah hati , dan macam perasaan yang x keruan ..
hal ini disebabkan apa ?? apalagi  kalau bukan Allah rindu mendengar rintihan kita ...
So, why not ??? menjadikan Allah sebagai tempat kita bergantung , tempat pengharapan  ...dan semua tempatlah ...
janganlah kita hanya bergantung harap pada manusia ..
kerana adakala  betul .. adakala hanyalah fatamorgana ...lantas , tunggu apa lagi ,
ingat Allah selalu ... hati pun akan tenang ...
rindukan allah itu selalu ,jiwa pun tenteram ..
tidak perlu rindukan BF(boyfriend) atau GF(girlfriend).. buat apa? buang masa ...

menjadi seperti as-syabab yang diterangkan dalam al-quran adalah seorang pemuda atau pemudi yang menghiraukan kelalaian dunia.

 sebab itulah ada banyak kali Allah sebut dalam al-quran bahawa dunia ini hanyalah tipu daya sahaja...

konklusinya , Allah adalah segala-galanya ... baik suka atau duka.. baik senang atau susah ..
akan selalu berada dengan kita meskipun kita masih bayi , kanak-kanak,remaja,berkahwin,dewasa,orang tua dan mati sekalipun Allah akan tetap bersama

 jika kita selalu ingat pada Allah ...

 Allah pun ada berfirman dalam al-quran bahawa mengingati Allah hati akan tenang ...

hanya perlukan keyakinan .. kerana kata-kata Allah itu benar -benar belaka .. dekatkan diri dengan Allah .. hati akan rasa lain ..".subhanallah tak pernah rasa macam ni "..cubalah kalau nak jadi macam ni ..
keseronokan yang membuatkan para sahabat nabi S.A.W bagai  mereka dirasuk keimanannya  terhadap Allah S.W.T...



Oleh itu , kawan2...... jadikanlah allah sebagai perkara utama dalam kehidupan kita ..

kerana untuk menjadi Hamba Allah yang rabbani  akan sentiasa dalam hidupnya mengingati Allah ...

jangan pedulikan kata -kata orang .. mereka tu sapa??? ..mereka tu hanyalah manusia seperti kita yang banyak buat silap sama seperti kita , sebab tulah jangan pedulikan .

.tetapi jika mereka  nasihatkan kita .. ambil sebagai pengajaran dan perbaiki ...

akan tetapi pedulikan pandangan Allah pada kita ..

 jika tahu bahawa ibadah kita tidak sempurna sepertimana islam ajarkan ...teruskan mencuba dan memperbaiki dan mempertingkatkan lagi kualiti ibadah . usaha memperbaikinya dengan pi ngai di surau kalau ada khuliah atau tanya ustaz atau apa 2 usaha .. Allah tahu banyak man usaha kita untuk dekatkan diri kita kepadaNya .. lagi kita mencari jalan untuk dekat dengan Allah,  Allah lagi dekat dengan kita ..


oleh sebab itulah Allah pernah berfirman dalam Al-quran yang memberi maksud " aku dekat dengan urat leher kamu " itu sudah jelas bahawa Allah nak kita dekat dengan Nya bukan payah pun ... okey ... 
..kerana apa ??

 kita sanggup buat semua itu ...?? ?

 kerana kita cintakan Allah .. kita inginkan gelaran "Hamba Rabbani " itu .....

#perkongsianiniadalahuntukdiriinidansahabat2
#Allahadalahsebaik-baiktempatmengadu..

yang buruk itu datang dari diri sendiri manakala yang baik itu datangnya dari Allah dan pada hakikatnya kedua-duanya adlah datangnya daripada Allah ...




Hit: 0 Laman Asal