Sebenarnya, between lelaki dan perempuan terdapat perbezaan dari segi
pemahaman komunikasi. Ramai yang kurang menyedari hal ini terutamanya,
kaum
lelaki la! Kaum lelaki ni bendul. Ingat! Langsung tak boleh memahami dan
menyelami apakah maksud di sebalik kata-kata seorang perempuan. Sebagai
contohnya:
- Kalau perempuan tanya: Lawa ke budak pompuan tu?
Makna tersembunyi: Siapa yang paling lawa? I ke, budak pompuan tu?
- Kalau perempuan tanya: You dah makan ke ...
Sebenarnya, between lelaki dan perempuan terdapat perbezaan dari segi
pemahaman komunikasi. Ramai yang kurang menyedari hal ini terutamanya,
kaum
lelaki la! Kaum lelaki ni bendul. Ingat! Langsung tak boleh memahami dan
menyelami apakah maksud di sebalik kata-kata seorang perempuan. Sebagai
contohnya:
- Kalau perempuan tanya: Lawa ke budak pompuan tu?
Makna tersembunyi: Siapa yang paling lawa? I ke, budak pompuan tu?
- Kalau perempuan tanya: You dah makan ke belum?
Makna tersembunyi: Jom pi makan. Lapar ni!
- Kalau perempuan kata: Lawa-lawa la baju kat sini, yek.
Makna tersembunyi: Belikanlah untuk I.
- Kalau perempuan kata: Rasa macam nak pening la.
Makna tersembunyi: Tolong picit kepala.
- Kalau perempuan kata: Letihnya hari ni. Mana nak masak, basuh kain-baju
lagi...
Makna tersembunyi: Kita makan kat luar jelah. Lepas tu, tolong basuh
kain-baju
sekali, yek.
- Kalau perempuan kata: Kita lebih sesuai berkawan saja.
Makna tersembunyi: I tak nak kat you. Tak paham-paham ke?
- Kalau perempuan kata: I suka berkawan dengan you. You baik, memahami
bla
bla bla...
Makna tersembunyi: Hish... I rasa macam minat sesangat kat you la. Rasa
macam
nak jadi awek you je.
- Kalau perempuan tanya: You pernah tak teringatkan awek you yang dulu?
Makna tersembunyi: Kalau nak gaduh, kalau berani sangat, sebut la nama dia
depan aku.
- Kalau perempuan kata: I sanggup berkorban demi kebahagiaan you.
Makna tersembunyi: Amboi! Aku kena berkorban. Habih, hangpa dua ekoq gak
yang
seronok.
10.Kalau perempuan kata: I tak kisah kalau memang betul you nak kahwin
lagi
satu. Asalkan you berterus-terang dengan I, bersikap jujur dan berlaku
adil.
Makna tersembunyi: Sapa kata aku tak kisah? Adil ke tak adil, aku tak
kira!
Langkah mayat aku dulu sebelum nak menikah lagi satu.
Ini cuma contoh saja. Tapi, memang ia selalu berlaku. Kalau tak percaya,
cuba
tanya isteri atau awek masing-masing, betul tak cakap di mulut tak sama
dengan
niat di hati. Bukannya kaum perempuan ni tak jujur dalam meluahkan isi
hati
mereka tapi, maklum la, kaum perempuan ni kan pemalu, gitu.
jangan ambil ati just joking kay
Kumencari ku menanti
Penawar gusar hati
Agar bisa ku berlari
Mengejar realiti ('_')
kali yek.
Maknanya : dah le tu...maleh dah nak sembang ngan
ko..boring!
2)Kalau pompuan kata : tak pe,saya tak kisah..
Maknanya : sape kata aku tak kisah?
3)Kalau pompuan kata : kita kawan aje lah ekk..saya
memang suka kat awak tapi
saya suka sebagai kawan je
Maknanya : aku memang tak nak kat ko..kalo cakap
kang penyek plak muka tu..
4)Kalau pompuan kata : eh...u call ekk?i tak de
receive call dari u pun...
Maknanya : memang no ko naik tapi saja aku malas
nak jawap
5)Kalau pompuan kata : lain kali je la kita keluar,i
bz la sekarang ni...nanti i
free i call u ,kay?
Maknanya : aku tak nak keluar ngan ko,tak reti2
bahasa lagi ke?
6)Kalau pompuan kata : i sebenarnya tak la memilih
sangat.
Maknanya :sape kata aku tak memilih...please..kalo
nak makan pun harap aku belanja,boleh
blah la...
7)Kalau pompuan kata :i tak kisah penampilan u
macamana pun
Maknanya : ya Rabbi!selekehnya pak we aku...
8)Kalau pompuan kata : lain kali kita keluar lagi
ekk?i kena balik balik cepat
la...ada hal...
Maknanya : inilah first and last aku keluar ngan
ko...
9)Kalau pompuan kata :saya suka lelaki yg mcm ni...
mcm tu..bla...bla...bla...
Maknanya : excuse me!ciri2 tu tak de kat ko..so..
paham2 sendiri la...
10)Kalau pompuan kata : u keje kat mana?as what?
Maknanya :kalo setakat keje ntah hapa2 tak payah
le ngorat aku...
Kesimpulannya ompuan ni kadang2 malas nak cakap straight forward pasal tak sampai hati tgk muka korang monyok cam anak ayam kene ujan...
yo es enfermera!