Sememang-memangnya dah tak tahu nak buat cam maner nak ubah pemikiran ideologi orang melayu nie......Dari dulu sampai sekarang asyik nak kondem orang melayu sendiri. Asyik nak pikir yang kecik² ajer...tak mau langsung ambil risiko.
Bila bukak bisnes asyik pikir short term dan cukup makan ajer....tak mo langsung pikir long term investment pastu tolong melayu sendiri dan seislam...
Bila cakap melayu MUNDUR siap marah² kater melayu dah maju.....tapi bila dah MAJU lagi ampes....tak...
Sememang-memangnya dah tak tahu nak buat cam maner nak ubah pemikiran ideologi orang melayu nie......Dari dulu sampai sekarang asyik nak kondem orang melayu sendiri. Asyik nak pikir yang kecik² ajer...tak mau langsung ambil risiko.
Bila bukak bisnes asyik pikir short term dan cukup makan ajer....tak mo langsung pikir long term investment pastu tolong melayu sendiri dan seislam...
Bila cakap melayu MUNDUR siap marah² kater melayu dah maju.....tapi bila dah MAJU lagi ampes....tak mo tolong langsung melayu sendiri malah lagi di kondem........
Cuber ikut dasar PANDANG KE TIMUR....pandang jiran sebelah kita bangsa lain...tengok cam maner diorang maju......depa kroni kuat juga tapi tak macam kroni owang melayu......depa kuat rasuah jugak tak macam rasuah orang melayu....depa kuat parti jugak tapi diorang parti² jugak tapi bisnes go on...tapi melayu bila berparti...sampai pecah belah......orang tengok pon sampai meluat.......
Memang dah tak tau cam maner nak ubah melayu [minum air]
Dalam pelajaran pulak....bila tak bagi biasiswa kater melayu tak tolong melayu...tapi bila dah bagi biasiswa dan pinjaman kondem pulak..kater interest tinggi tapi belajar ampes jugak.........cuba pikir kita dah pinjam duit utk belajar...bayar ajerlah....dengan interest dengan niat tolong anak melayu yang baru nak belajar.....ish ish ish....melayu ...melayu........
Dah tak tahu cam maner nak ubah nasib MELAYU [ minum air]
Dalam hal budaya dan keperibadian pulak......malu tu memang bagus tapi bertempat ler sikit......orang bukan melayu tak tahu malu alam pelajaran, dalam bisnes....dalam aper jugak ler yang postif tapi melayu malu...sikit² malu...tapi dalam bab negatif....wqaaaaaaa...MELAYU BOLEH...ampes ampes......Orang bangsa lain tak malu mencebur dan mendalami bahasa inggeris tapi hanya tahu menggunakan bahasa inggeris utk menghina, mencarut , mengutuk orang lain......
Memang dah tak tahu cam maner nak ubah MELAYU nie [minum air]
Kesimpulannya, selagi ideologi melayu tak berubah mengikut perkembangan zaman walaupon agama dier tu power....selagi itulah melayu masih dalam kepompong melayu LAMA dan KOLOT dan PEMIKIRAN SEMPIT sampai bila²........
KITA SEBAGAI BANGSA MELAYU TIDAK BOLEH BERUBAH MENJADI BANGSA YANG LAIN TETAPI BOLEH MERUBAH IDEOLOGI SEPERTI BANGSA LAIN DAN MAJU SEPERTI BANGSA YANG LAIN.....SETIAP BANGSA DILAHIRKAN DENGAN KEBOLEHAN YANG SAMA TETAPI USAHA YANG AKAN MENENTUKAN NASIB BANGSA TERSEBUT........
"History Is Made By Those Who Break The Rule" "IBU & MAMI & MAMA ..Windu Ler.."
Kebetulan Melayu adalah muslim. maka marilah kita hayati ketinggian islam yg hari ini amat malang, terlindung oleh sifat dan sikap orang Islam sendiri. Ambillah Islam itu seluruhnya, bukan sikit-sikit. mana yg sesuai dengan nafsu diamalkan, yg tidak dipinggirkan.